Warsztaty szkoleniowe (9 dni szkoleniowych – 65 godzin) – zagadnienia
Dzień 1 (8 godzin)
Mentoring / coaching – różnice i podobieństwa, zasady procesu:
- Coaching i mentoring: główne zasady, podobieństwa i różnice;
- Kontraktacja procesu;
- Trzy role mentora w procesie;
- Trzy filary mentoringu;
- Ja – jako mentor: elementy autodiagnostyki;
- Pogłębienie autodiagnozy w ćwiczeniu w parach z zastosowaniem pytań otwartych i aktywnego słuchania.
Dzień 2 (7 godzin)
Diagnostyka i kontraktacja:
- Kontraktacja procesu z klientem i mentee;
- Identyfikacja potrzeb klienta;
- Diagnostyka kultury organizacyjnej firmy klienta;
- Dobór par mentoringowych.
Dzień 3 (8 godzin)
Diagnostyka i elementy komunikacji pozawerbalnej:
- Poznanie pomocnych narzędzi diagnostycznych i ich praktycznego zastosowania w procesie;
- DISC, MPA, EASI;
- Jak komunikuje się człowiek?
- Proces ustalania celu procesu z mentee.
Dzień 4 (8 godzin)
Narzędzia i ćwiczenia wspomagające poszerzanie samoświadomości mentee i mentora w procesie:
- Identyfikacja punktu odniesienia w procesie mentoringowym;
- Koło życia (wg. Metodologii JMT): ćwiczenie w parach: autodiagnostyka;
- Koło kompetencji Lidera (wg. Metodologii JMT): ćwiczenia w parach: autodiagnostyka;
- „JBT” – ćwiczenia samodzielne z autoprezentacja wyników na forum;
- Jak identyfikować wartości mentee.
Dzień 5 (8 godzin)
Narzędzia pomocne w procesie ustalania i monitorowania celu procesu:
- Narzędzia i techniki ustalania celów: (praca w parach);
- Plan/strategia/cel: nie bądź ortodoksem w procesie: ucz się ucząc;
- Ćwiczenia praktyczne;
- Feedback: co to jest?
Dzień 6 (8 godzin)
Zmiana w procesie mentoringowym:
- Zmiana: konieczność trudna do zaakceptowania: prezentacja;
- Zmiany w życiu Mentorów: casy;
- Jak towarzyszyć w zmianie mentee.
Dzień 7, Dzień 8 (15 godzin)
Techniki coachingowe w procesie mentoringowym
- Techniki „przeramowujące”;
- Techniki ułatwiające introspekcje;
- Praca na relacjach;
- Praca nad wybranymi przekonaniami i stereotypami;
- Techniki projekcyjne: nazywanie emocji/story telling (praktyczne zastosowanie IdeaCards i Qubiqbox).
Dzień 9 (7 godzin)
Rekapitulacja pierwotna i podsumowanie, ewaluacja procesu
- Mentor i jego role;
- Praca i kontraktacja z klientem instytucjonalnym;
- Komunikacja pozawerbalna;
- Feedback w procesie;
- Zmiana;
- Ćwiczenia wybranych 3 technik;
- podsumowanie procesu: feedback od uczestników, ewaluacja;
- Certyfikacja ukończenia kursu teoretycznego.
II. Praktyka (min. 60 godzin):
praktyka mentoringowa – min. 40 sesji mentoringowych z min. 5 mentee. Zaliczane będą godziny odbyte:
- do 12 miesięcy przed rozpoczęciem kursu – w ilości nie większej niż 20;
- w trakcie kursu i po jego zakończeniu;
- Superwizje – 3 indywidualne i 2 grupowe.
III. Moduł autorefleksji (6 godzin): eseje po 1500 słów
- 5 esejów na podstawie lektur wybranych z otrzymanego zestawu;
- Esej na temat jednego ze swoich procesów.