Mentor Practitioner
MODUŁ „MENTOR PRACTITIONER” OBEJMUJE
- część teoretyczną – warsztatową (65 godzin);
- część praktyczną (sesje mentoringowe – 60 godzin);
- refleksję (40 godzin);
- planowanie (5 godzin);
- sesje superwizyjne – 3 indywidualne i 2 grupowe.
Czyli w sumie 170 akredytowanych godzin szkoleniowych.
Po ukończeniu programu Mentor Practitioner uczestnik będzie umiał / wiedział / potrafił / rozumiał:
- jakie cele można realizować w procesie mentoringowym
- jakie są zasady procesu mentoringowego i jak stosuje się pytania otwarte
- w jaki sposób diagnozować potrzeby klienta
- jak określić granicę swojej kompetencji i odpowiedzialności
- jak ustalić ramy procesu oraz mierniki jego sukcesu
- jakie są podstawowe narzędzia diagnostyczne pomocne w procesie mentoringowym
- jakie są zasady pracy nad celem mentee
- elementy komunikacji pozawerbalnej
- znaczenie i definiowanie punktu odniesienia w procesie mentoringowym
- podstawowe techniki wspomagające autodiagnostykę
- swobodne korzystanie z podstawowych technik kalibrujących cel
- zrozumienie różnic pomiędzy celem a strategią
- zdobycie umiejętności właściwego formułowania i przekazywania feedbacku
- fizjologiczne uwarunkowania człowieka w procesie zmiany
- jak przygotowywać i towarzyszyć mentee w zmianie
- jak zdefiniować bariery w zmianie
- kiedy i jak stosować techniki coachingowe w procesie mentoringowym.
Obecnie otwarte szkolenia MENTOR Practitioner prowadzi Szkołą Mentorów Biznesu Fundacji Liderek Biznesu Szkoła Mentorów Biznesu FLB
PROGRAM warsztatów Mentor Practitioner
WARSZTATY SZKOLENIOWE (9 DNI SZKOLENIOWYCH – 65 GODZIN) – ZAGADNIENIA
Dzień 1 (8 godzin)
Mentoring / coaching – różnice i podobieństwa, zasady procesu:
- Coaching i mentoring: główne zasady, podobieństwa i różnice;
- Kontraktacja procesu;
- Trzy role mentora w procesie;
- Trzy filary mentoringu;
- Ja – jako mentor: elementy autodiagnostyki;
- Pogłębienie autodiagnozy w ćwiczeniu w parach z zastosowaniem pytań otwartych i aktywnego słuchania.
Dzień 2 (7 godzin)
Diagnostyka i kontraktacja:
- Kontraktacja procesu z klientem i mentee;
- Identyfikacja potrzeb klienta;
- Diagnostyka kultury organizacyjnej firmy klienta;
- Dobór par mentoringowych.
Dzień 3 (8 godzin)
Diagnostyka i elementy komunikacji pozawerbalnej:
- Poznanie pomocnych narzędzi diagnostycznych i ich praktycznego zastosowania w procesie;
- DISC, MPA, EASI;
- Jak komunikuje się człowiek?
- Proces ustalania celu procesu z mentee.
Dzień 4 (8 godzin)
Narzędzia i ćwiczenia wspomagające poszerzanie samoświadomości mentee i mentora w procesie:
- Identyfikacja punktu odniesienia w procesie mentoringowym;
- Koło życia (wg. Metodologii JMT): ćwiczenie w parach: autodiagnostyka;
- Koło kompetencji Lidera (wg. Metodologii JMT): ćwiczenia w parach: autodiagnostyka;
- „JBT” – ćwiczenia samodzielne z autoprezentacja wyników na forum;
- Jak identyfikować wartości mentee.
Dzień 5 (8 godzin)
Narzędzia pomocne w procesie ustalania i monitorowania celu procesu:
- Narzędzia i techniki ustalania celów: (praca w parach);
- Plan/strategia/cel: nie bądź ortodoksem w procesie: ucz się ucząc;
- Ćwiczenia praktyczne;
- Feedback: co to jest?
Dzień 6 (8 godzin)
Zmiana w procesie mentoringowym:
- Zmiana: konieczność trudna do zaakceptowania: prezentacja;
- Zmiany w życiu Mentorów: casy;
- Jak towarzyszyć w zmianie mentee.
Dzień 7, Dzień 8 (15 godzin)
Techniki coachingowe w procesie mentoringowym
- Techniki „przeramowujące”;
- Techniki ułatwiające introspekcje;
- Praca na relacjach;
- Praca nad wybranymi przekonaniami i stereotypami;
- Techniki projekcyjne: nazywanie emocji/story telling (praktyczne zastosowanie IdeaCards i Qubiqbox).
Dzień 9 (7 godzin)
Rekapitulacja pierwotna i podsumowanie, ewaluacja procesu
- Mentor i jego role;
- Praca i kontraktacja z klientem instytucjonalnym;
- Komunikacja pozawerbalna;
- Feedback w procesie;
- Zmiana;
- Ćwiczenia wybranych 3 technik;
- podsumowanie procesu: feedback od uczestników, ewaluacja;
- Certyfikacja ukończenia kursu teoretycznego.
II. Praktyka (min. 60 godzin):
praktyka mentoringowa – min. 40 sesji mentoringowych z min. 5 mentee. Zaliczane będą godziny odbyte:
- do 12 miesięcy przed rozpoczęciem kursu – w ilości nie większej niż 20;
- w trakcie kursu i po jego zakończeniu;
- Superwizje – 3 indywidualne i 2 grupowe.
III. Moduł autorefleksji (6 godzin): eseje po 1500 słów
- 5 esejów na podstawie lektur wybranych z otrzymanego zestawu;
- Esej na temat jednego ze swoich procesów.
Warunki przystąpienia do programu MENTOR Practitioner
- ukończenie modułu Foundation;
- lub: dla Mentorów posiadających wcześniejsze doświadczenie w prowadzeniu mentoringu ukończenie MENTOR Foundation Fast Track;
- dla absolwentów innych szkoleń: ukończenie podstawowego kursu coachingowego akredytowanego przez EMCC lub ICF poświadczonego certyfikatem ukończenia oraz praktykowanie mentoringu co najmniej przez 6 miesięcy przed rozpoczęciem kursu. W tym przypadku konieczne będzie wypełnienie kwestionariusza zgłoszenia przez kandydata (przebieg pracy zawodowej, ukończone kursy, certyfikaty), referencje kandydata, list motywacyjny, opinia z firmy – jeśli jest kurs opłacony przez firmę. Rozmowa kwalifikacyjna po akceptacji pisemnego zgłoszenia z jednym z trenerów lub konsultantem;
- koszt 12 900 PLN netto;
- cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, superwizję, konsultacje prowadzących, certyfikat udziału w szkoleniu, pomoc w przeprowadzeniu procesu akredytacyjnego.
Certyfikat ukończenia kursu Mentor Practictioner
Certyfikat ukończenia kursu Mentor Practitioner i uzyskanie akredytacji
Po ukończeniu każdego z modułów mentoringowych oraz odbyciu wymaganych godzin praktyki uczestnicy otrzymują certyfikat ukończenia szkolenia.
Po pozytywnej kwalifikacji prowadzących oraz spełnieniu dodatkowych warunków zgodnych z wymogami EMCC możliwe jest uzyskanie akredytacji w EMCC skróconą ścieżką „EIA application with EQA” na poziomie Practitioner (obowiązuje opłata akredytacyjna w EMCC).
Warunki uzyskania akredytacji EIA Practitioner:
- ukończenie kursu MENTOR Practitioner (w tym przeprowadzenie wymaganych godzin praktyki)
- pozytywna ocena prowadzących
- napisanie autorefleksji
- spełnienie pozostałych warunków akredytacji EMCC dotyczących poziomu Practitioner:
Indywidualna Akredytacja EMCC - złożenie dokumentacji w EMCC i wniesienie opłaty akredytacyjnej do EMCC – skrócona ścieżka „EIA
application with EQA”.