Program Mentoringowy w liczbach:
- Na etapie rekrutacji w projekcie mentoringowym utworzono 17 par uczeń – mentor.
- Proces został zrealizowany przez 16 par – w jednym przypadku proces mentoringowy nie został rozpoczęty.
- W procesie ewaluacji zebrano 9 ankiet ewaluacyjnych od uczniów oraz 9 ankiet ewaluacyjnych od mentorów.
W przeprowadzonej ewaluacji badano:
- Zaangażowanie stron i stopień realizacji założonych celów
- Korzyści płynące z udziału w procesie mentoringowym
- Gotowość dalszego zaangażowania się stron w proces mentoringowy
Realizacja założeń procesu mentoringowego
1. Realizacja celów procesu
Dane zebrane pokazują, że zarówno uczniowie jak i mentorzy dość wysoko oceniają realizację ustalonych na początku procesu celów.
Realizacja celów określonych przez ucznia | ||
cele są realizowane | cele nie są realizowane | |
Według ucznia | 7 osób | 2 osoby |
Według mentora | 6 osób | 3 osoby |
Realizacja oczekiwań uczniów odnośnie procesu | ||
Program spełnia oczekiwania | Program nie spełnia oczekiwań | |
Według ucznia | 8 osób | 1 osoba |
2. Zaangażowanie stron
Obydwie strony procesu dostrzegają wzajemne zaangażowanie. Zaangażowanie mentorów jest oceniane bardzo wysoko. Wśród uczniów jedna osoba jest postrzegana jako niezaangażowana.
Zaangażowanie stron | |||
tak, jest zaangażowany | jest średnio zaangażowany | nie jest zaangażowany | |
Według ucznia mentor | 8 osób | 1 osoba | – |
Według mentora uczeń | 6 osób | 2 osoby | 1 osoba |
Korzyści płynące z procesu mentoringowego
1. Z perspektywy ucznia
Zebrane dane pokazują, że uczestniczenie w projekcie pomogło uczniom:
- pomogło uczniom w planowaniu ich kariery (średnia ocen 4.11)
- pomogło uczniom w poszerzeniu świadomości samego siebie i zobaczeniu siebie „z innej strony” (średnia ocen 4.0)
2. Z perspektywy mentora
Ewaluacja korzyści płynących z udziału w projekcie, pokazała dość wspólne dla całego grona mentorów, przekonanie o korzystnym wpływie projektu, zarówno na pracę w ich zespole jak i na całą firmę.
W opinii mentorów proces jest:
- Przydatny (średnia 4.44) i ważny (średnia 4.55) dla całej organizacji
- Pomocny w pracy z własnym zespołem (średnia 4.50)
- Pomocny w pracy w organizacji (średnia 4.0)
- Przydatny dla mentora osobiście (średnia 4.0)
Kontynuacja procesu mentoringowego
1. Z perspektywy ucznia
Większość spośród badanych osób, jest zainteresowanych kontynuacją procesu mentoringowego (7/9 osób). W tym: pięcioro uczniów chciałoby kontynuować proces z tym samym mentorem; dwie osoby z nowym mentorem.
Kontynuacja procesu | |||
Chcę kontynuować proces | 7 osób | z dotychczasowym mentorem | 5 osób |
z innym mentorem | 2 osoby | ||
Nie chcę kontynuować procesu | 2 osoby | – | – |
2. Z perspektywy mentora
- Wśród mentorów zainteresowanie kontynuacją swojego rozwoju w roli mentora jest dość wysokie (średnia 4.22)
- Mentorzy wyrażają również chęć pogłębiania swojej wiedzy na temat mentoringu (średnia 4.16)